Galeriler

Altyapı tüneli yeni yerleşim bölgesinde boru ve kabloları koruyor

11 Ağustos 2015 Deniz & Anahtar Teslimi projeler,  Weholite Haberleri

 

İsveç’in güneyindeki Linköping şehrine eklenen yeni bir yerleşim bölgesinin altyapısı için gereken tüm borular 2.2 metre iç çapında yaklaşık iki kilometre uzunluğunda bir alt yapı tüneli içinde olacak. Tüm bakım ve onarım işleri alt yapı tüneli içinde yapılacağından sokaklarda ve yerleşim yerlerindeki kazılar yakında tarihe karışacak.

2.2 metre iç çapında yaklaşık iki kilometre uzunluğundaki Weholite  alt yapı tüneli Linköping’in Vallastaden bölgesinde 2014 yazında döşendi.

Vallastaden şu anda inşaat halinde olan ve yaklaşık 10,000 kişinin ikamet edeceği şehrin ekolojik olarak sürdürülebilir modern bir yerleşim bölgesidir. Bölgede bir de yerleşim fuar alanı inşa edilecektir.

Uponor Infra şantiye şefi Andreas Lillmals, ”Yeni yerleşim bölgesinin tüm boru ve kabloları Weholite altyapı tüneli içinde yer alacaktır. Su, kanalizasyon, bölgesel ısıtma ve bölgesel soğutma boruları ile elektrik ve data kabloları tünelden geçecektir.” diyor.
Ayrıca alt yapı tüneli bölgenin, atıklarını emerek hava akışı ile toplama noktasına taşıyan, katı atık toplama borularını da barındıracaktır.  
Altyapı tünelinin tasarımı, yapımı ve döşenmesi Uponor Infra sorumluluğu altındadır. Müşteri Linköping şehri Teknik Departmanıdır.
Lillmals Uponor Infra’nın ilk altyapı tünelini Almanya’da 1990’larda inşa ettiğini açıklıyor; ”Ancak, onlar sadece birkaç yüz metre uzunluğundaydı.”

 

Vallastaden Linköping Altyapı Tüneli

 

Kazı Gerektirmeyen Bakım

Altyapı tünelinin büyük avantajı, şehirlerin tanıdık laneti, sokaklarda zaman zaman yapılan çukur kazma işlerine son verecek olmasıdır.

“Tüm bakım işleri ve yeni boru çekilmesi gibi işler tünel içinde yapılabilir. Sokakları kazmaya veya trafiği başka taraf yönlendirmeye gerek kalmayacak. Bölge sakinleri yer altında bir şeyler yapıldığının farkına dahi varmayacaklar.”

Havalandırmalı ve iyi aydınlatılmış bir tünelde çalışmak güvenlidir. Isıtmaya gerek yok, çünkü yer altındaki sıcaklık yıl boyunca beş derece.

İşçiler tünele dönüş noktalarında inşa edilen betonarme menhollerden girebilir. Tünel ayrıca güzergahı üzerinde yer alan mülklere de  branşmanlarla erişim sağlıyor.

“Bir altyapı tüneli geleneksel yolla boru ve kabloların basitçe doğrudan zemin altına serilmesine kıyasla biraz daha pahalı çözümdür. Fakat, boru bakımı ve yeni altyapı eklenmesi o kadar kolay ki kısa sürede kendisini amorti edecektir” diye açıklıyor Lillmals.

Uponor Infra Projec Hizmtlerinden Christian Vestman, altyapı tüneli koruması altında olmalarının boru ve kabloların bakım aralıklarını ve ömürlerini uzattığına işaret ediyor. “Örneğin, borular yeraltı suyu ile temas etmediğinden vanalar paslanmıyor. Ve kabloları yenilemek gerektiğinde finansal olarak değerli bakır içeren malzemeler kolayca geri kazanılabiliyor” diye yorum yapıyor Vestman.

Altyapı tünelinin kendi ömrünün en az yüz yıl olacağı tahmin ediliyor.

 

Sıfırdan boş bir arazide mi – yoksa şehrin ortasında mı?

Vestman altyapı tünellerinin yeraltı suyu veya kötü zemin koşulları nedeniyle kazı yapmanın zor olduğu yeni, boş sahalar için ideal olduğunu açıklıyor.

“Fakat bir altyapı tüneli aynı zamanda inşası tamamlanmış, boru ve kablo ağları ile örülü bölgelerde de iyi bir çözümdür. Boru işlerinde, anahtar mesele boru fiyatı değildir. Tekrar tekrar kazı yapmak, asfaltlama, bordürleri yenileme ve çevre düzenlemesi en pahalı kalemlerdir.”

Yeraltındaki altyapı üzerinde kazı yapmak özellikle güçtür. “Alt kottaki borular yenilendiğinde, geri dolgu aşamasında zemini orijinal sertliğine getirmek zor olabilir. Bu iş birkaç yıl sonra döşenen üstteki borularda sorun yaratabilir.”

 

Modüler Çözüm Montajı Hızlandırır

Lillmals” Linköping altyapı tüneli çizimleri ancak montaj başladıktan sonra son haline getirilen boş bir arazide döşendi. Bu nedenle, boru ve kablolar tünel içinde sonradan çekildi,” diye açıklıyor.

Bir altyapı tüneli modüler bir çözüm olarak da inşa edilebilir. Bu durumda, tünel içinde yer alacak boruların fabrikada ön montajı yapılır. Altyapı tüneli yerine yerleştirildikten sonra borular birbirine bağlanır.
Vestman ”Modüler çözüm montajı hızlandırır,” diye teyit ediyor.

 

 

Tünel ilgi çekti

Linköping şimdiden ana cadde dahil şehir merkezindeki bölgelerin altından geçecek yeni bir altyapı tüneli planlıyor.  
Vestman ”Bir sonraki yaz işe başlamayı planlıyoruz,” diyor.
Linköping örneği İsveç’in başka yerlerinde de ilgi çekti. Ülkenin her yöresinden ziyaretçiler geliyor.
Christian Vestman ”Şu an itibarı ile, bazıları işin önümüzdeki yaz başlamasını isteyen,  yaklaşık on şehir ile pazarlık halindeyiz,” diye dikkat çekiyor.

 

• Tünel Weholite borudan yapıldı, uzunluğu yaklaşık 2 km ve iç çapı 2,200mm
• Su, kanalizayon, bölgesel ısıtma ve bölgesel soğutma boruları ile elektrik ve data kabloları ve bir atık toplama boru sistemi döşendi
• Altyapı tüneli yaklaşık 10,000 sakin için halen inşaat halinde olan yerleşim bölgesine hizmet verecek
• Uponor Infra tünelin tasarımı, inşaatı ve malzemelerinden sorumlu.  İlaveten, Uponor Infra boruların bir kısmını da temin ediyor.
• Müşteri Linköping şehri Teknik Departmanı